Personal Branding

Personal Branding

‘Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, zo luidt een gevleugeld gezegde. Maar gewoon jezelf zijn is tegenwoordig allang niet meer genoeg, zeker niet in het huidig bedrijfsleven. Wie iets wil bereiken, zal zichzelf van zijn allerbeste kant moeten laten zien en zichzelf zo goed mogelijk zien te verkopen. Een van die wondermiddelen om hogerop te komen, is Personal Branding. Nee, we hoeven niet de koffers te pakken om naar zee te gaan om daar te gaan genieten van een mooie branding.  ‘Brand’ is gewoonweg het Engelse woord voor ‘merk’. Geen nood, u hoeft dus niet meteen de brandweer te bellen, er staat niets in de fik. Waar dit uit Amerika overgewaaide fenomeen dan wel goed voor is? Nou, gewoon, door jezelf te presenteren als merk, laat je potentiële werkgevers zien wie je bent en waar je voor staat.

‘Jij bent ook een merk, zeg!’ Ken je die uitdrukking? Dat krijg ik door mijn directe omgeving wel eens naar mijn hoofd geslingerd, maar is geloof ik allerminst als compliment bedoeld. Dus vraag ik me af of het wel zo’n lovenswaardig streven is om mijzelf tot merk te bombarderen. Ze hebben ook nog bedacht dat er zoiets is als een ABC van Personal Branding. Als ik lees waar die letters voor staan, gaan mij de wenkbrauwen fronsen. Laten we bij de A beginnen, die staat voor ‘Apart’. ‘Durf anders te zijn’, zo staat er in de toelichting te lezen. Afgezien van het feit dat ik nogal eens voor ‘merk’ wordt uitgescholden, wordt mij ook regelmatig verweten dat ik nogal een aparte ben. Dus wat Personal Branding betreft, zit het wel snor met mij.

Over naar de B van het ABC van Personal Branding, die staat voor betrouwbaar. Dat laat ik zwaar hopen zeg, dat ik een betrouwbare werknemer ben! Ik zie het al helemaal voor me: aan het eind van een vlot lopend sollicitatiegesprek word ik gevraagd of ik nog iets kwijt wil. Stel je voor dat ik dan zou zeggen: “Nou, er is één minpuntje: ik ben nogal onbetrouwbaar! Als ik de kans heb, ga ik er met al uw geld vandoor en als u niet oppast ook nog met uw vrouw. Dus u moet mij wel een beetje in de gaten houden. Ik neem aan dat dat verder geen probleem is?”

De C uit het ABC is zo mogelijk nóg nietszeggender. Was de A en de B al een hele opgave om in te vullen, aangekomen bij de C had de bedenker van deze ingenieuze methode blijkbaar helemáál geen inspiratie meer over. De C staat namelijk voor ‘Congruent’. Huh, congruent? Misschien dat de toelichting het een en ander duidelijk maakt? Die luidt: ‘Alles past’. O ja, nu snappen we het! Niet dus! Wat of wie passen er dan? Zijn het je kleren? Zijn het je ogen? Of zijn het misschien je kleren die bij de kleur van je ogen passen? Geen flauw idee! Bij de C had net zo goed ‘Cannabis’ of ‘Callantsoog’ kunnen staan.

Maakt ook niets uit. Ik durf ‘anders te zijn’ én ik ben betrouwbaar. Daarmee scoor ik denk ik toch al heel hoog qua ‘merk’. Zodra dit resultaat oplevert, is het eerste wat ik doe een strandwandeling maken, uiteraard langs de branding. Als het zover is,  ‘merk’ je dat vanzelf wel.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.